SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU MEVAKİTİS-SALAT

<< 342 >>

باب: وقت العشاء إلى نصف الليل.

25. YATSI NAMAZI  VAKTİNİN GECE YARISINA KADAR OLMASI

 

-وقال أبو برزة: كان النبي صلى الله عليه وسلم يستحب تأخيرها.

Ebu Berze şöyle demiştir: "Nebi s.a.v. yatsı namazını geciktirmeyi severdi."

 

حدثنا عبد الرحيم المحاربي قال: حدثنا زائدة، عن حميد ا لطويل، عن أنس قال: أخر النبي صلى الله عليه وسلم صلاة العشاء إلى نصف الليل، ثم صلى، ثم قال: (قد صلى الناس وناموا، أما إنكم في صلاة ما انتظرتموها).

وزاد ابن أبي مريم: أخبرنا يحيى بن أيوب: حدثني حميد: سمع أنسا: كأني أنظر إلى وبيض خاتمه ليلتئذ.

 

[-572-] Enes İbn Mâlİk (r.a.)'den şöyle nakledilmiştir: "Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem yatsı namazını gece yarısına kadar geciktirdi. Sonra namaz kıldırıp şöyle uyurdu: İnsanlar namaz kılıp uyudu. Siz ise, namazı beklediğiniz sürece namaz kılıyor gibisiniz."

 

Buna ilave olarak İbn Ebî Meryem, Yahya İbn Eyyub ve Humeyd kanalıy¬la Enes'in şöyle dediğini nakletmiştir: "O gece yüzüğünün parlaması hâlâ gözlemin önündedir.

 

 

AÇIKLAMA:     (Yatsı Namazı Vaktirinİn Gece Yarısına Kadar Olması) Nevevî şöyle demiştir: "Bu başlık, yatsı namazının tercih edilen vaktinin bu vakit olduğunu gösterir. Yatsı namazının kılınabileceği vakit ise fecrin doğuşuna kadar sürer. Çünkü bu konuda İmam Müslim'in Ebu Katâde'den naklettiği şu hadis vardır: "Uyku lüzünden namazı geçirmekten dolayı bir kusur yoktur. Muhakkak ki kusur, yeni bir namaz vakti girinceye kadar namaz kılmayanındır.[Müslim,

 

Ebu Katâde hadisinin umum ifade eden manası, İcmâ' yoluyla sabah nanazı ile tahsis edilmiştir. Yani sabah namazının vakti, öğle namazına kadar sürmez. İmam Şafiî'nin kavl-i cedîd'ine göre ise akşam namazı ile tahsis edilmiştir İmam Şafiî'nin bu görüşüne göre akşam namazının vakti, yatsı namazı girmeden önce çıkar. Bu durumda İstahrî'nin "Bu hadis, yukarıdaki hadis ve yatsı namazı konusundaki diğer hadislerle tahsis edilmiştir" deme hakkı vardır. doğrusunu en iyi Allah bilir.

 

(Ebu Berze şöyle demiştir) Bu hadis, daha önce "İkindi Namazının Vakti" başlığı altında zikredilen hadisin bir bölümüdür. Bu hadiste, yatsı namazının gece yarısı kılındığını takyit eden açık bir ifade yoktur. Ancak, yatsı namazının, bir defasında gecenin  üçte birine, diğer defasında ise gece yarısına kadar geciktirildiği belirtilince, en fazla gece yarısına kadar geciktirilebileceği sonucu ortaya çıkar. Yatsı namazının vaktinin, sabah fecir doğuncaya kadar sürdüğünü gösteren sahih ve sarih bir hadise rastlamadım.